سنگر خدا

يكشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۴، ۱۲:۲۶ ب.ظ

سنگر خدا

اینجا مسجد است؛ بیت الله

نقل شده است که «بوعلی سینا» به «ابوسعید ابوالخیر» که عارفی وارسته بود، نامه نوشت مبنی بر اینکه چه لزومی دارد مردم همه در مسجد اجتماع کنند. با اینکه خداوند از رگ گردن به آنها نزدیک تر است؟! ابوسعید در جواب نامه بوعلی نوشت: اگر چند چراغ در یک جا روشن باشد، با خاموش شدن یکی از آنها چراغ های دیگر روشن است ولی اگر تنها یک چراغ روشن باشد، با خاموش شدن آن، آن مکان تاریک می گردد. انسان ها نیز همین گونه هستند، بعضی گنهکار هستند که اگر تنها باشند، شاید موفق به کسب فیوضات نور الهی نشوند ولی اگر با اجتماع باشند، شاید خداوند به برکت وجود بعضی از افراد، آنان را نیز مشمول فیوضات و برکات خود قرار دهد.
مساجد از آغاز اسلام به عنوان مهم ترین و بهترین پایگاه برای ترویج دین اسلام در کنار کارکردهای اعتقادی خود، در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز پشتوانه سلامت زندگی اجتماعی و فرهنگی بشر بوده اند. اولین نهادی که حضرت رسول (ص) در بدو ورود به مدینه، بنا نهاد مسجد بود.
یکی از تفاوت های مهم و قابل توجه مسجد به عنوان بیت الله با سایر اماکن مذهبی در سایر ادیان نیز در همین است که مسجد تنها برای عبادت زاهدانه نیست بلکله سنگری برای دفاع از کیان اسلام است. در سایر ادیان متأسفانه با تحریفاتی که در کتب مقدس شده است، مکان های مذهبی محیط های بی روح و مرده و محل انجام مراسم تشریفاتی و گاهی توأم با فساد همانند شراب، رقص، آواز، غنا و ... و در واقع اماکن بزم هستند تا یک عبادتگاه و جایگاه توحید و یکتاپرستی.
مسجد مرکز اجتماع دل های پاک و مهد افکار خداپسندانه و بستر اندیشه سازی انسان در راه میل به کمال و جایی برای خدایی شدن است. مسجد در اصل یک الگوی ارزش گذاری است؛ «و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احد!» (سوره جن - آیه 18) خداوند در این آیه مسجد را از آن خود می داند، پس احدی حق ندارد در مسجد جز او را بخواند. بنابراین در مسجد جز کار خدایی و خداپسندانه نباید انجام شود و جز مصالح مسلمانان، امر دیگری نباید مطرح شود.

انقلابی از مسجد
 

یکی از اتفاقات بزرگی که مسجد نقش بسیار مهمی در شکل گیری آن داشته است، انقلاب اسلامی است.
عده ای الحق درست گفته اند که انقلاب اسلامی، انقلابی مسجدی بود. نگاهی به گذشته انقلاب اسلامی که داعیه دار مبارزه در راه اعتلای کرامت انسانی است، به خوبی نمایانگر این نکته است که هدایت و رهبری نیروی عظیم مردم که به تعبیر امام خمینی (ره) ولی نعمتان اصلی این نظام مقدس هستند، همواره از سنگر مساجد بوده است چه در دوران رژیم ستم شاهی و چه دوران پیروزی انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس و تثبیت حضور حداکثری، همچون راهپیمایی ها و انتخابات و دفاع از کیان انقلاب اسلامی در طول این سه دهه، همه و همه به مدد وجود مساجد و مردمان اهل مسجد بوده است.
آن زمان، زمان جنگ بود - آن هم جنگ نظامی - اما هم اکنون در قاموس سیاسی سلطه طلبان و امپریالیسم بر ضد انقلاب اسلامی، ابتدا جنگ نرم تعریف می شود و در گزینه های بعدی جنگ نظامی. اما آیا مساجد و جوانان مسجدی همانند اوایل انقلاب در این جنگ نقش آفرینی و سکانداری می کنند؟ امروز دشمنان سعی می کنند با هر وسیله ممکن، نقش مساجد را در جوامع اسلامی کمرنگ کنند؛ از ارائه محصولات متنوع هنری گرفته تا ابزارهای ارتباط جمعی در فضای مجازی، همه و همه را به کار گرفته اند تا بلکه جایگزینی برای این نهاد اسلامی بیابند.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۳۰
احمد جانقربانی

نظرات (۱)

سلام احمد
خیلی خوشحال شدم دوباره به وبتون اومدم
مطالب خیلی خوبی کار کردید موضوعات وبتون رو متنوع ترکنین خیلی بهتره

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی