۲ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

سنگر خدا

اینجا مسجد است؛ بیت الله

نقل شده است که «بوعلی سینا» به «ابوسعید ابوالخیر» که عارفی وارسته بود، نامه نوشت مبنی بر اینکه چه لزومی دارد مردم همه در مسجد اجتماع کنند. با اینکه خداوند از رگ گردن به آنها نزدیک تر است؟! ابوسعید در جواب نامه بوعلی نوشت: اگر چند چراغ در یک جا روشن باشد، با خاموش شدن یکی از آنها چراغ های دیگر روشن است ولی اگر تنها یک چراغ روشن باشد، با خاموش شدن آن، آن مکان تاریک می گردد. انسان ها نیز همین گونه هستند، بعضی گنهکار هستند که اگر تنها باشند، شاید موفق به کسب فیوضات نور الهی نشوند ولی اگر با اجتماع باشند، شاید خداوند به برکت وجود بعضی از افراد، آنان را نیز مشمول فیوضات و برکات خود قرار دهد.
مساجد از آغاز اسلام به عنوان مهم ترین و بهترین پایگاه برای ترویج دین اسلام در کنار کارکردهای اعتقادی خود، در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز پشتوانه سلامت زندگی اجتماعی و فرهنگی بشر بوده اند. اولین نهادی که حضرت رسول (ص) در بدو ورود به مدینه، بنا نهاد مسجد بود.
یکی از تفاوت های مهم و قابل توجه مسجد به عنوان بیت الله با سایر اماکن مذهبی در سایر ادیان نیز در همین است که مسجد تنها برای عبادت زاهدانه نیست بلکله سنگری برای دفاع از کیان اسلام است. در سایر ادیان متأسفانه با تحریفاتی که در کتب مقدس شده است، مکان های مذهبی محیط های بی روح و مرده و محل انجام مراسم تشریفاتی و گاهی توأم با فساد همانند شراب، رقص، آواز، غنا و ... و در واقع اماکن بزم هستند تا یک عبادتگاه و جایگاه توحید و یکتاپرستی.
مسجد مرکز اجتماع دل های پاک و مهد افکار خداپسندانه و بستر اندیشه سازی انسان در راه میل به کمال و جایی برای خدایی شدن است. مسجد در اصل یک الگوی ارزش گذاری است؛ «و ان المساجد لله فلا تدعوا مع الله احد!» (سوره جن - آیه 18) خداوند در این آیه مسجد را از آن خود می داند، پس احدی حق ندارد در مسجد جز او را بخواند. بنابراین در مسجد جز کار خدایی و خداپسندانه نباید انجام شود و جز مصالح مسلمانان، امر دیگری نباید مطرح شود.
۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۴ ، ۱۲:۲۶
احمد جانقربانی


 بنظرتون نماز هایی که ما میخونیم،واقعا نمازن؟

میدونید از کجا میشه فهمید که کار رو درست انجام دادیم یا نه؟ببینید هر کاری یه نتیجه ای داره،بلند مدت یا کوتاه مدتش رو کاری نداریم،مهم اینه که نتیجه داره.پس ما بعد از هر کاری با چک کردن نتیجه میتونیم بفهمیم کار رو درست انجام دادیم یا نه.

خب حالا برگردیم تو بحث خودمون:ماها از نماز خوندنمون نتیجه ای هم میگیریم؟چه نتیجه ای؟من نمیگم نماز خوندنمون نتیجه نداره ولی باید فکر کنیم نتیجه ای که دستمون رو میگیره به اندازه عظمت نماز(ذکرالله اکبر) هست با نه؟اگر نیست گیر کار کجاست و چطور درستش کنیم؟

یه جمله ای از حضرت آقا دیدم(شاید باورتون نشه،دو ساله که هر بار بهش فکر میکنم از زیبایی و عمق معناش به شعف میرسم)که فکر میکنم خیلی بهمون کمک میکنه:«جوانان عزیز:دقایق معدود نماز را فقط برای نماز بگذارید.»

نماز آقا

گاهی سادگیٍ جملات آدم رو غافل میکنه از فکر کردن درموردشون.اما در زیبایی این جمله همین بس که چندین دستور اخلاقی بزرگان تو همین توصیه ساده جا گرفته.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ فروردين ۹۴ ، ۱۹:۴۴
احمد جانقربانی