۳ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است


 🌷#خاطـراتے_از_افــلاڪیـــان🌷 

  

  

 🌸 بارها می دیدم ابراهیم، با بچـہ هائی ڪـہ نـہ ظاهر مذهبی داشــتند و نـہ بـہ دنبال مسائل دینی بودند رفیق میشــد. آنها را جذب ورزش میڪرد و بـہ مرور بـہ مسجد و هیئت میکشاند.یڪی از آنها خیلی از بقیـہ بدتر بود.همیشـــہ از خوردن مشروب و ڪارهای خلافش میگفت! اصلا چیزی از دین نمیدانســت. نـہ نماز و نـہ روزه، بـہ هیچ چیــز هم اهمیت نمیداد. حتی میگفت: تا حالا هیچ جلســـہ مذهبی یا هیئت نرفتـہ ام. بـہ ابراهیم گفتم: آقا ابرام اینها ڪی هستند دنبال خودت مییاری!؟ باتعجب پرسید: چطور، چی شده؟!گفتم:دیشــب این پسر دنبال شما وارد هیئت شــد. بعد هم آمد وڪنار من نشست. حاج آقا داشت صحبت میڪرد. از مظلومیت امام حسین وڪارهای یزید میگفت. این پسرهم خیرہ خیرہ و با عصبانیت گوش میڪرد. وقتی چراغها خاموش شد. بـہ جای اینڪـہ اشک بریزه، مرتب فحشهای ناجور بـہ یزید میداد!! ابراهیم داشت با تعجب گوش میڪرد.یکدفعـہ زد زیر خنده. بعد هم گفت: عیبی نداره، این پسر تا حاال هیئت نرفتـہ وگریـہ نڪرده. مطمئن باش با امام حسین ڪـہ رفیق بشـہ تغییر میکنه. ما هم اگر این بچـہ ها رو مذهبی ڪنیم هنر ڪردیم. دوستی ابراهیم با این پسر بـہ جایی رسیدڪـہ همـہ کارهای اشتباهش را ڪنار گذاشت. او یڪی از بچـہ های خوب ورزشڪارشد. چند ماـہ بعد و در یڪی از روزهای عید، همان پسر را دیدم. بعد از ورزش یڪ جعبـہ شیرینی خرید و پخش ڪرد. بعدگفت: رفقا من مدیون همـہ شما هستم،من مدیون آقا ابرام هستم. از خدا خیلی ممنونم. من اگر با شما آشنا نشدہ بودم معلوم نبود الان ڪجا بودم و... . مــا هم بــا تعجب نگاهش میڪردیم. بــا بچـہ ها آمدیم بیــرون، توی راـہ بـہ ڪارهای ابراهیم دقت میڪردم. چقــدر زیبا یڪی یڪی بچهها را جــذب ورزش میڪرد، بعد هم آنها را بـہ مسجد و هیئت میڪشاند و بـہ قول خودش می انداخت تو دامن امام حسین.یاد حدیث پیامبر بـہ امیرالمؤمنین افتادم کـہ فرمودند: »یا علی، اگر یڪ نفر بـہ واسطـہ تو هدایت شود از آنچـہ آفتاب بر آن می تابد بالاتر است«.🌸 

  

 #شـهـید_ابراهیـم_هادے 🌺 

#رادیوشاهد  

  

 @radioshahed🌹 

 🎋🍂🌺🕊🍃🌸💐

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ فروردين ۹۶ ، ۰۱:۱۹
احمد جانقربانی


میوه های بهشتی

برای مثال واژه عنب و جمع آن اعناب، به معنای انگور 11 بار در قرآن آمده است و در قرآن میوه بهشتی معرفی شده و دانشمندان آن را نزدیک به شیر مادر توصیف کرده اند، انگور دو برابر گوشت در بدن حرارت ایجاد می کند.خداوند در آیه 89 سوره نحل  یادآور شده است که قرآنی که نازل شده روشنگر هر چیزی است و در آن همه چیز بیان شده است.

پسندیدم

براساس این آیه برخی علما چون غزالی اعتقاد دارند که قرآن همه علوم را مطرح کرده است، به همین دلیل وی استدلال کرده است که بیش از 72 هزار علم را می توان از قرآن استخراج کرد و برهمین اساس، وی وقوع زلزله را در قرن هشتم پیش بینی کرده بود و اعتقاد داشت از آنجا که عقل ما اجازه نمی دهد نمی توان این علوم را از قرآن استخراج کنیم و عدم اطلاع ما از این علوم از ناتوانی ما نشأت می گیرد نه نقص قرآن.

برخی مفسرین و دانشمندان اسلامی اعتقاد دارند مفهوم آیه 89 سوره نحل این نیست که تمام علوم در قرآن نهفته باشد، بلکه این است که قرآن هر چیزی که در راستای هدایت است بیان کرده است. به ویژه اگر این موارد درباره هدایت معنوی و بحث اخلاق انسان باشد، مطرح شدن برخی مسائل علمی به صورت گذرا بوده و در راستای تربیت معنوی افراد مطرح شده است.

برای مثال سوره مؤمنون از آیات 12 تا 14 مراحل خلقت بشر را مطرح می کند و در پایان آن می گوید :” فتبارک الله احسن الخالقین” این موضوع به بحث خداشناسی اشاره دارد و بحث علمی آن مطرح نیست.

در نهچ البلاغه هم مطالب علمی بسیاری نهفته است که در آن میان می توان به میوه شناسی و جانور شناسی اشاره کرد که در راستای خداشناسی آمده است. در صحیفه سجادیه هم مطالب علمی در راستای خداشناسی آمده است.

نخستین هدف از توجه قرآن به میوه ها توجه دادن مؤمنان به قدرت خداوند است که این امر در آیه 160 سوره اعراف مطرح شده است. به طوری که خداوند با اشاره به این که از چیزهاى پاکیزه‏اى که روزیتان کرده‏ایم بخورید روزی انسانها را به قدرت خود نسبت داده است.

 

تعقل و تفکر از اهداف اشاره به میوه ها در قرآن

قرآن با هدف تعقل و تفکر مردم برخی از این میوه ها را نام می برد تا مردم در این میوه ها تعقل و تفکر کنند. به عنوان مثال می توان به سوره رعد آیه 4 اشاره کرد که خداوند می فرماید: و در زمین قطعاتى است کنار هم و باغهایى از انگور و کشتزارها و درختان خرما چه از یک ریشه و چه از غیر یک ریشه که با یک آب سیراب مى‏گردند و [با این همه] برخى از آنها را در میوه [از حیث مزه و نوع و کیفیت] بر برخى دیگر برترى مى‏دهیم بى گمان در این [امر نیز] براى مردمى که تعقل مى‏کنند دلایل [روشنى] است.

عدم اسراف در تغذیه ، یکی از اهداف نام بردن میوه ها در قرآن بوده که در سوره طه آیه 81 و همچنین سوره انعام آیه 141 به این مسئله اشاره کرده است.

پیامبر و نبوت شناسی

در سوره بقره آیه 61  آمده است: و چون گفتید اى موسى هرگز بر یک [نوع] خوراک تاب نیاوریم از خداى خود براى ما بخواه تا از آنچه زمین مى‏رویاند از [قبیل] سبزى و خیار و سیر و عدس و پیاز براى ما برویاند. [موسى] گفت آیا به جاى چیز بهتر خواهان چیز پست‏ترید پس به شهر فرود آیید که آنچه را خواسته‏اید براى شما [در آنجا مهیا]ست و [داغ] خوارى و نادارى بر [پیشانى] آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند چرا که آنان به نشانه‏هاى خدا کفر ورزیده بودند و پیامبران را بناحق مى‏کشتند این از آن روى بود که سرکشى نموده و از حد درگذرانیده بودند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ فروردين ۹۶ ، ۲۱:۵۲
احمد جانقربانی


یکی از قدیمی‌ترین عباداتی که در تمامی ادیان گذشته وجود داشته، نماز است. در برخی از روایات به نماز تعدادی از انبیاء الهی از حضرت آدم علی نبینا و آله و علیه اسلام تا حضرت خاتم صلی الله و علیه و آله و سلم اشاره شده است که برخی از آنها به این شرح است:

1- نماز حضرت آدم (علیه السلام): از صُحُف حضرت ادریس نقل شده که در نخستین روز اقامت حضرت آدم (علیه السلام) و حوا در زمین، خداوند، نماز عصر و مغرب و عشاء را مجموعاً 50 رکعت به حضرت آدم واجب کرد.

2- نماز حضرت شیث (علیه السلام): وقتی حضرت آدم (علیه السلام) فوت کرد حضرت شیث (علیه السلام) او را غسل داد و بر وی نماز خواند.

3- نماز حضرت ادریس (علیه السلام): در روایت امام صادق (علیه السلام) به یکی از یاران خود سفارش می‌فرمایند: وقتی به مسجد کوفه شرفیاب شدی به مسجد سهله نیز برو در آنجا نماز بخوان و از خدا طلب حاجت کن زیرا مسجد سهله خانه‌ی حضرت ادریس است که در آن خیاطی می‌کرد و در آن نماز می‌خواند.

4- نماز حضرت نوح (علیه السلام): کشتی نوح دارای پنجره‌ها و سوراخ­هایی بود که از آن نور خورشید به داخل منعکس می­شد و از این طریق وقت نماز را تعیین می‌کردند.[5]

5- نماز حضرت شعیب (علیه السلام): خداوند در سوره هود آیه88 می‌فرمایند «گفتند ای شعیب آیا نمازت به تو دستور می‌دهد که ما آنچه را پدرانمان می‌پرستیدند ترک گوییم و آنچه را می‌خواهیم، در اموالمان انجام ندهیم؟ که همانا تو مرد بردبار و رشیدی هستی.»

این جمله گفتار مردم مدین در ردّ حجّت شعیب (علیه السلام) است. اهل مدین دعوت شعیب (علیه السلام) را مستند به نماز او کردند، چون در نماز دعوت به معارضه‌ی با آن قوم در بت پرستی و کم فروشی آنهاست و این همان سرّی است که آنها از آن اینگونه تعبیر کرده‌اند؛ «اَصَلاَتُک تَامُرُکَ اَن نَترُک...» یعنی آیا نمازت، تو را امر کرده که ما بت پرستی را ترک کنیم.[6]

6- نماز حضرت الیاس (علیه السلام): روزی حضرت الیاس (علیه السلام) به گریه و زاری درآمد. خداوند به فرشته مرگ فرمود: از الیاس سؤالی کن که سبب گریه‌ات چیست؟ برای دنیا است و یا مرگ؟ حضرت الیاس (علیه السلام) جواب داد نه این است و نه آن است، بلکه گریه‌ی من بخاطر این است که دیگر زنده نخواهم بود تا به ذکر و مناجات خدا پردازم. خداوند به فرشته‌اش فرمود: از او دست بردار و روح او را قبض نکن چرا که او زندگی را برای بندگی و ذکر می‌خواهد.[7]

نماز در برخی ادیان الهی

پس از بیان مختصری از مفهوم نماز و نیز سابقه‌ی تاریخی آن در بین انبیاء الهی در ادامه به شکل نماز در چهار دین الهی یعنی زرتشت، یهودیّت، مسیحیّت و اسلام خواهیم پرداخت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۶ ، ۱۸:۳۵
احمد جانقربانی